Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

ΑΡΧΑΙΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ

  ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2020-21
 
(Ξενοφ. 2, 3.56)
Μετά από πέντε και μισή μήνες τηλεμαθημάτων, βγήκαμε στην αυλή να παίξουμε τον "κότταβο", το αρχαίο συμποσιακό παιχνίδι, που αναφέρει ο Ξενοφώντας στη δίκη του Θηραμένη.
 
"καὶ ἐπεί γε ἀποθνῄσκειν ἀναγκαζόμενος τὸ κώνειον ἔπιε, τὸ λειπόμενον ἔφασαν ἀποκοτταβίσαντα εἰπεῖν αὐτόν· Κριτίᾳ τοῦτ᾽ ἔστω τῷ καλῷ. καὶ τοῦτο μὲν οὐκ ἀγνοῶ, ὅτι ταῦτα ἀποφθέγματα οὐκ ἀξιόλογα, ἐκεῖνο δὲ κρίνω τοῦ ἀνδρὸς ἀγαστόν, τὸ τοῦ θανάτου παρεστηκότος μήτε τὸ φρόνιμον μήτε τὸ παιγνιῶδες ἀπολιπεῖν ἐκ τῆς ψυχῆς."
 
Η φωτογραφίες είναι της Χριστίνας Πιτσάκη, Α2
 












 
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2018-19 

 οἱ δ' ὑπεχώρουν ἤδη πρύμναν κρουόμενοι...

 

 Τελειώνοντας τον απαιτητικό Θουκυδίδη με τα Κερκυραϊκά του, είπαμε να προσεγγίσουμε τις παραγράφους 77 και 78 από το Βιβλίο Γ πιο...αισθητηριακά. Οι ομάδες λοιπόν "Αλκιβιάδης", "Πειθίας", "Νικόστρατος" προτίμησαν να εργαστούν με αμμοδόχο για να παραστήσουν την ναυμαχία με τους περίεργους ελιγμούς. Η ομάδα "Βρασίδας" εργάστηκε με χαρτί και μπογιές. Μερικές ομάδες δάνεισαν τα 125 χάρτινα καραβάκια τους, μοιρασμένα σε δυο στόλους, όπως τους απαριθμεί ο ιστορικός, και μία μοίρα  (την Αθηναϊκή), ενώ οι φωτογράφοι τους απαθανάτιζαν όλη τη διαδικασία και παρουσίασαν σε Powerpoint και MS Word το αποτέλεσμα της κάθε ομάδας. Τα κριτήρια αξιολόγησης ήταν τόσο η ιστορική ακρίβεια όσο και η πρωτοτυπία και καλαισθησία αλλά και η ενδοομαδική και διομαδική συνεργασία. Αυτά, γιατί τείνουμε στο λύκειο να εστιάζουμε υπέρ το δέον στον εγκέφαλο, ξεχνώντας ότι η μάθηση περνάει και μέσα από το σώμα (embodied knowledge).  

Ευχαριστίες στην Αφροδίτη Παρδαλογιάννη για την εμπνευσμένη της εργασία (βλ. πιο κάτω), που δυστυχώς έχει κατέβει από το Διαδίκτυο.

ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ!


 
Για τους ακουστικούς τύπους! Για την επανάληψή σας για το διαγώνισμα Α τετραμήνου, ακούστε και επαναλαμβάνετε σταματώντας το βίντεο, που επιμελήθηκαν οι Ελ. Χατζηζήση και Σπ. Ζυγούρης.
Βρείτε κι άλλα ΕΔΩ

Το Α2 και Α3 θα επιλέξουν ΕΝΑ από τα παρακάτω θέματα:
1. Περιγράψτε το επεισόδιο της Παράλου (Ξεν.2, παρ. 3) με τη ματιά ενός δούλου της εποχής (150-180 λέξεις).
2. Φιλοτεχνήστε ένα σκίτσο/κολλάζ πάνω στο ίδιο χωρίο του Ξενοφώντα.
3. Επενδύστε μουσικά την αναγγελία της συμφοράς στους Αιγός Ποταμούς από την Πάραλο. Μπορείτε να διαλέξετε ένα έτοιμο μουσικό κομμάτι και να περιγράψετε γραπτά πώς αντιστοιχεί στο κείμενο ή να συνθέσετε κάτι δικό σας ή και να κάνετε ένα μουσικό μωσαϊκό με διάφορα κομμάτια ή ήχους.



Το Α2 και το Α3 θα φέρουν τα βιβλία ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΟΙ και τις μεταφράσεις (μπλε βιβλίο λεπτό). Τα βιβλία θα τα βρείτε και σε ψηφιακή μορφή δεξιά στο ιστολόγιο. Καλό είναι να τα αποθηκεύσετε στον υπολογιστή σας.
Παρασκευή, 14 Σεπτ. '18




ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2017-18





 "ΒΙΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ"  ο εμφύλιος πόλεμος, κατά τον Θουκυδίδη, μανδύας προσωπικών συμφερόντων και αντεκδικήσεων για τον Αβραάμ Λϊνκολν. Οι εικόνες είναι παρμένες από τον Ισπανικό και Ελληνικό εμφύλιο πόλεμο, και οι μαθητές ταίριαξαν αποσπάσματα από τα Κερκυραϊκά και τον λόγο του Αμερικανού προέδρου για τα επεισόδια του Μιζούρι, αποδεικνύοντας τη διαχρονική αξία των κλασικών κειμένων. Οι εικόνες επιλέχθηκαν περισσότερο για την ψυχολογική τους αλήθεια, παρά την ιστορική τους αντιστοίχιση με τις λεζάντες.





Δείτε την εργασία της μαθήτριας Παρδαλογιάννη Αφροδίτης από το Λύκειο Μίκρας πάνω στη σύγκρουση Κερκυραίων-Αθηναίων με Πελοποννησίους στον εμφύλιο της Κέρκυρας.



KI OMΩΣ, ΓΙΝΕΤΑΙ!
Για όσους θεωρούν ότι δεν τα καταφέρνουν στα αρχαία, ακούστε ένα στιγμιότυπο από το μάθημα στην Α Λυκείου, τέσσερις περίπου μήνες μετά τη διδασκαλία του χωρίου από τα Ελληνικά του Ξενοφώντα. Οι μαθητές μεταφράζουν εξ ακοής. Μπορεί να μην είναι η τέλεια μετάφραση, αλλά με λίγη επανάληψη, θα γίνει!



ΚΑΘΕ ΜΑΘΗΜΑ ΚΙ ΕΝΑ ΡΗΜΑ

Έχουμε τους αρχικούς χρόνους των παρακάτω ρημάτων, που θα ξέρετε  προφορικά και γραπτά:
 λύω, λύομαι, ποι, ποιομαι, τιμ, εἰμί, γίγνομαι, ἔχω, ὁρῶ, φεύγω,  θνῄσκω, λαμβάνω, ἀκούω   φέρω, νομίζω, ἄγω, πέμπω, πίπτω, κομίζω, βαίνω



ΑΝ Ο ΘΡΑΣΥΒΟΥΛΟΣ ΗΤΑΝ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ!




Το Α3 έλαβε υπόψη τον λόγο του Θρασύβουλου πριν τη σύγκρουση δημοκρατικών και ολιγαρχικών στον Πειραιά επί 30 Τυράννων (Ξεν. Β, 4, παρ. 13-17), για να γράψει τον λόγο ενός προπονητή πριν τον κρίσιμο τελικό αγώνα για το κύπελλο. Από τα τρία γραπτά που ξεχώρισαν, ψήφισε το παρακάτω, του Δημήτρη Ρ.

Μάγκες μου, («Πολίτες») το ματς είναι δικό μας, η νίκη είναι στα χέρια μας («στο δεξιό [κέρας] είναι αυτοί που νικήσατε», «τώρα θριαμβεύουμε χάρη στην εύνοια [των θεών]) σκεφτείτε τον ιδρώτα που έχετε χύσει για να φτάσετε σε αυτόν τον τελικό, θυμηθείτε λύπες («δίχως σε τίποτα νάχουμε φταίξει, μας εξόριζαν…μας έδιωχναν…μας έκαναν προγραφές…εξοριστήκαμε») και χαρές που περάσαμε αυτή την χρονιά. Πρέπει να γυαλίζει το μάτι σας, δώστε ό,τι μπορείτε μέσα στον αγωνιστικό χώρο («κανένας σας δεν θ’ αστοχήση») δείξτε μέσα στο γήπεδο ποιος έχει το πάνω χέρι («Εμπρός λοιπόν, άνδρες, αγωνιστήτε»), παλέψτε για όλο τον κόσμο που έχει έρθει να σας δει («πατρίδα, σπίτια, ελευθερία, τιμές, παιδιά…και γυναίκες»), βάλτε πάνω το εμείς και όχι το εγώ («ας ορμήσουμε με μια καρδιά»), και η νίκη θα έρθει και μετά θα περάσουμε απίστευτες στιγμές χαράς («Τρισευτυχισμένοι θάναι …νικητές…ευτυχισμένος κι όποιος σκοτωθή»). 

Το Α2 είδε τις ομοιότητες και εντόπισε τι δεν περιλαμβάνεται στον σύγχρονο λόγο που όμως υπήρχε στον αρχαίο: δεν γίνεται αναφορά σε κινήσεις τακτικής για να κερδηθεί ο αγώνας, μάλλον γιατί ο σχηματισμός έχει ήδη συζητηθεί στις προπονήσεις. Επίσης δεν γίνεται μνεία του θείου ή της τύχης, ίσως επειδή οι προπονήσεις έχουν αφήσει λίγα στην τύχη σαν καθοριστικό παράγοντα. Οι αξίες που επικρατούν στο αρχαίο κείμενο είναι η φιλοπατρία, η αγάπη για την οικογένεια και η υστεροφημία. Τέλος, τον παιάνα αρχίζει ο Θρασύβουλος, ενώ στα σημερινά γήπεδα το τραγούδι ακούγεται ηχογραφημένο.  

 

"ΤΩι ΚΡΙΤΙΑι ΤΩ ΚΑΛΩι!"









Ας θαυμάσουμε, όπως ο Ξενοφώντας, την ψυχραιμία και το χιούμορ του Θηραμένη, που, καθώς έπινε το κώνειο, παράστησε και το παιχνίδι του κότταβου. Τα τελευταία λόγια διασήμων προκαλούν το ενδιαφέρον μας, είτε πραγματικά ήταν τα τελευταία τους, είτε όχι. Καθώς τα ψάχνουμε, προσέχουμε και διασταυρώνουμε τις πληροφορίες. Λόγου χάριν τα τελευταία λόγια του Ιούλιου Καίσαρα δεν ήταν "Παρέλαβα μια Ρώμη από χώμα και την παρέδωσα μαρμάρινη" αλλά "Κι εσύ, τέκνον Βρούτε;"


 Οι σύνδεσμοι βρίσκονται ΕΔΩ'.






Έργa βασισμένa σε σκίτσa των Φ.Μητρόπουλου και Μ.Μουσλούμ,  Α2 επάνω στην είδηση της ήττας στους Αιγός Ποταμούς από την Πάραλο. Στο πρώτο, η Πάραλος πλησιάζει νύχτα την Αθήνα, και στο δεύτερο αντικατοπτρίζεται σε δακρυσμένο μάτι Αθηναίου.

Παρουσιάστε το επεισόδιο της Παράλου (Ελληνικά, ΙΙ, 4) με έναν από τους παρακάτω τρόπους: 1. Εικαστικό έργο 2. Η αφήγηση με τους ήχους που φαντάζεστε ότι ακούγονταν 3. Αναδιήγηση από έναν δούλο από τη Θράκη, που ζούσε με μια αθηναϊκή οικογένεια.


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ (άσκηση ύφους με πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του Ξενοφώντα. Προτιμήθηκαν οι απαντήσεις του Α2, λόγω μεγαλύτερου αριθμού εργασιών).


Από τις εργασίες των Δημήτρη Π., Ηλία, Πηνελόπης, Σταυρούλας, Μιράν, Δάφνης Μ., Αιμίλιου, Βάσιας (Α2). Υπάρχει η δυνατότητα μεγέθυνσης  κάτω δεξιά. Το πρωτότυπο σκίτσο είναι της Λυδίας.


Παρακολουθήστε το βίντεο για τον Πελοποννησιακό πόλεμο, κρατώντας σημειώσεις για τα αίτια και τις συνέπειες. Υπάρχει τίποτα διαφορετικό από το σχολικό σας βιβλίο;
 
 ΑΛΛΕΣ (ΕΥΚΟΛΑ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΕΣ) ΠΗΓΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟ ΠΟΛΕΜΟ:
Τα σχολικά βιβλία ιστορίας
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ, ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ, τόμος ΙΓ (στη σχολική βιβλιοθήκη)
Εγκυκλοπαίδεια ΜΠΡΙΤΑΝΝΙΚΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου